חדקונית האורז

חדקונית האורז הדברה וטיפול מונע

מצאתם חרקים באורז או החיטה שלכם שנשפכו החוצה עם האריזה? ייתכן שאלו חדקוניות האורז – מזיק מזון נפוץ שחשוב להדביר בהקדם האפשרי. איך מזהים במדויק את חדקונית האורז? מה היא מחפשת בתוך אריזות המזון שלנו? וכיצד מבצעים הדברה נגד חדקונית האורז ונפטרים ממנה אחת ולתמיד? לנו כל התשובות:

 

✔️ הדברת חדקונית האורז בשיטה יעילה ומקצועית
✔️ טיפול ומניעה של חדקונית האורז
החל מ-250 ש"ח
✔️ מדביר מוסמך עם רישיון המשרד להגנת הסביבה
✔️ שירות מהיר בכל ימות השבוע – 24/7
✔️ אחריות בכתב על כל הדברה
לקבלת הצעת מחיר חייגו:

הדברת חדקונית האורז

מה מחפשת חדקונית האורז בבית שלנו?

חדקונית האורז (Sitophilus oryzae) משתייכת למשפחת החיפושיות ונמנית עם מזיקי המזון, שחיים על עצים וצמחים בסביבה אך נמשכים למקומות בהם מאוחסן מזון שמתאים להטלת ביצים: אורז, חיטה, שעורה, תירס וכד'. סיבה נוספת להימצאות חדקונית האורז בבית היא התזונה האישית שלהן, שעשויה לכלול פסטה, סולת, קמח, ביסקוויטים, פירות יבשים או טריים ועוד.

חדקוניות מגיעות למקומות שבהם קל לאתר את מזונות אלו, כמו מפעלי מזון, סופרמרקטים, בתי אוכל שבהם מזונות אלו קיימים בכמות גדולה כמו אולמות אירועים, מסעדות ומטבחי בתי המלון. בין היתר עשויה להימצא חדקונית האורז בבית בתוך המזווה, בו מאוחסנות אריזות מאכלים שכאלו.

 

באיזה מזון נמצא את חדקונית האורז?

מזון בו ניתן למצוא את חדקונית האורז

 

חדקונית אורז במטבח לפני ביצוע ריסוס

חדקונית אורז במטבח

    לקבלת הצעת מחיר וייעוץ בחינם חייגו: 055-970-5878 או השאירו פרטים

     

    האם יכולה להיות חדקונית בפסטה סגורה?

    הבעיה הגדולה ביותר עם המזיקים האלה היא שהם עוברים מאריזת מזון אחת לאחרת – גם אם הן סגורות. זאת מכיוון שביכולתם לכרסם את הפלסטיק שממנו עשויה השקית, וסביר מאוד להניח שאתם לא תראו אפילו את החורים הקטנטנים שהם מייצרים.

    אם מצאתם חרק שחור בפסטה סגורה, יתכן שהיא הגיעה עם זחלים, ומנגד יכול להיות שישנה אריזה אחרת שהייתה נגועה ושהחרקים האלה הגיעו ממנה. כך או כך צריך להיפטר מכל אריזות המזון היבש שמצויות באותו ארון ולעיתים גם בארונות אחרים, בהתאם לרמת הנגיעות. ההדברה תוודא שהחרקים הנותרים ימותו ולא יהוו עוד בעיה בהמשך.

     

    תמונה של חדקונית האורז

    איזה חדקוניות יש במטבח – סוגי החדקוניות וההבדלים ביניהם

    משפחת החדקוניתיים מונה יותר מ-60,000 מינים, אך רק שלושה סוגי חדקוניות נפוצים במטבח:

    חדקונית האורז (Rice Weevils): במדינת ישראל, רוב החדקוניות במטבח משתייכות לזן של חדקונית האורז.

    חדקונית התירס (Maize Weevils): חדקונית התירס מזכירה בצורתה את חדקונית האורז, אך היא מעט גדולה יותר, וצבעה כהה יותר. נפוצה פחות מחדקונית האורז.

    חדקונית האסמים (granary weevil): מוכרת גם בשם "חדקונית הגרגירים". היא אינה נפוצה במדינת ישראל, אך לעיתים היא מתגלה במחסני תבואה בעקבות ייבוא נגוע.

     

    למה יש חדקונית אורז במטבח

    איך להבדיל בין חדקונית הקמח לחדקונית האורז?

    אם מצאתם חרקים באורז, רוב הסיכויים שמדובר בחדקונית האורז ולא במזיק אחר. לעיתים קרובות אנשים מתבלבלים ומדווחים על חדקונית קמח, כשלמעשה הם מתכוונים לחדקונית האורז. הבלבול נובע ככל הנראה מחיפושית הקמח, הנפוצה גם היא במטבחים. חשוב לציין שלמרות שמה, חדקונית האורז יכולה להימצא במוצרי מזון יבשים נוספים, כמו קמח.

     

    מחזור חיים חדקונית האורז

    סוגים נפוצים של חרקים באוכל יבש

    חדקונית האורז (Rice Weevils): גודלה הממוצע נע בין 2.3-3.5 ס"מ, צבע גופה חום-שחור. על ראשה יש חדק, ועל כנפיה 4 נקודות בצבע חום-אדמדם. חדקונית האורז נפוצה במגוון מוצרי מזון יבשים, ובמיוחד באורז.

    חיפושית הקמח (mealworm beetle): כפי שמעיד שמה, חיפושית הקמח חובבת קמח ומזונות אבקתיים נוספים. צבע גופה אחיד, בגוון חום כהה-שחור. גודלה נע בין 2-4 מ"מ בלבד.

    עש המזון (Plodia interpunctella): עש המזון המוכר גם בשם "עש הקמח ההודי" נפוץ מאד במטבחים. גודלו של פריט בוגר הוא כ-1 ס"מ, גופו התחתון כהה יותר מחלק הגוף העליון.

    חיפושית הטבק (Lasioderma serricorne): חיפושית זו נפוצה במחסני טבק, אך היא נמצאת גם במטבחים, בתוך מזונות יבשים. גודלה נע בין 2-5 מ"מ, צבע גופה חום וראשה כפוף.

     

    איך נראית חדקונית האורז

    חדקונית האורז: סימני זיהוי
    גודל ומבנה גוף 2.5-3.5 מ"מ אורך, 1 מ"מ רוחב. בעלת כנפיים ,עם יכולת תעופה של עד 2 ק"מ.
    צבע צבע הגוף של חדקונית האורז הוא חום-שחור, עם 4 כתמים אדמדמים על כנפיה.
    ביצי החדקונית צבע הביצים לבן, כל ביצה באורך של כ-7 מ"מ. החדקונית אוטמת את הביצים בנוזל מיוחד כדי להגן עליהן.
    זחל החדקונית אורך הזחל בין 3-4 מ"מ, צבע גופו לבן. לקראת התבגרותו צבע נעשה ראשו כהה יותר.

     

    האם מהווה חדקונית האורז סכנות מסוימות?

    למרבה השמחה החדקונית הזו אינה רעילה בשום צורה ולא גורמת לשום נזק – גם אם אוכלים אותה בטעות. למעשה, החרקים האלה אפילו מהווים מקור לחלבון לגופכם, ובזמן שאתם מבשלים את האורז אתם גם הורגים ומבשלים אותם. חדקוניות חיות באריזות מזון אף מעידות עליו כי אינו מרוסס או מודבר, כלומר הן מסמלות שהאוכל שרכשתם ראוי למאכל.

    אז האם חדקונית האורז מסוכן? ממש לא. ובכל זאת, האם מישהו היה רוצה לאכול את החרק הזה? גם לא. אם אכלתם בטעות אורז נגוע, אין לכם מה לדאוג, אך אם הבחנתם בחדקוניות באורז שלכם, מומלץ שלמען השקט הנפשי שלכם תיפטרו מהאריזה ותכינו משהו אחר לאכול. רק עדיף שזה יהיה משהו שלא שהה באותו ארון יחד עם האורז, מכיוון שפריטי המזון האחרים שאוחסנו לצדו עלולים גם כן להיות נגועים.

     

    איך נזהה את חדקונית האורז?

    לחדקוניות גלגול חיים מלא, הכולל ביצה, זחל, גולם ובוגר. לכל שלב התפתחות צורה ומאפיינים שונים (ניתן לשלוח תמונה לזיהוי מזיקים כאן). אם איתרתם אחד מהם, עליכם להזמין עבור חדקונית האורז טיפול מיידי:

    חדקונית בוגרת – קלה לזיהוי, בעלת חדק בקצה ראשה ומחושים עבים. צבעי החדקונית כהים, נעים מאדום כהה ועד שחור וגודלה כ-4 מ"מ. כנפיה חזקות ויעילות, מספקות כושר תעופה מצוין ברדיוס של כ-2 ק"מ מאזור הקינון. על כנפיה 4 נקודות חומות, שמבדילות אותה בקלות מחדקונית הגרגירים.

    זחלים – דומים לתולעים בשל היעדר הרגליים בשלב חיים זה. צבע הזחלים שקוף עד לבן וראשם עשוי להיות חום או אדום, בהתאם לבגרות הזחל (צבע הראש והגוף מתכהים לקראת שלב הגילום). אורכם עד 4 מ"מ בלבד, מה שמקשה מאוד על הבחנה בהם.

    ביצים – החדקונית הבוגרת משתמשת בחדק שלה לחירור האריזה. בפנים, היא תחורר גרגיר ותטיל לתוכו ביצים. את החור היא אוטמת בסיום עם נוזל שהיא מפרישה מגופה. "הסוואה" זו לא מאפשרת לאתר ממבט רגיל דגנים נגועים בביצים. קצב ההטלה של חדקוניות עומד על 4 ביצים ליום והן מחפשות גרגרים שלמים בצורתם בלבד. הן אינן יכולות להטיל בחומרים מפוררים כפי שעושה חדקונית הקמח.

     

    ביצוע ניטור אצל לקוחה בתל אביב במקום התגלו כמויות אדירות של חדקונית האורז

     

    ראיתם חרק עם חדק? זה חדקונית!

    קשה לטעות ולחשוב שמדובר במזיק אחר. אין הרבה חרקים במטבח שלכם שיהיו בעלי חדק ארוך, ולרובם יהיו מחושים ארוכים במקום. אכן יש מספר סוגים של חדקוניות, וחלקן מגיעות אליכם לבית בלי לסכן אתכם אם למשל אתם גרים ליד מטע עצי פרי. אך אם מצאת חרק קטן שחור עם חדק, אל תתמהמהו והזמינו הדברה, כי פריטי המזון שלכם כבר בסכנה.

     

    איך מחסלים חרקים באורז בשיטה ביתית?

    מנסיוננו הדברה ביתית נגד החרקים האלה לא מסייעת לנצח אותם, מכיוון שכדי לעשות זאת ביעילות צריך לנקות לחלוטין את כל המטבח – ממש כמו ניקיון פסח – וגם אז יכול להיות שלא תיפטרו מהם. צריך לזרוק את כל פריטי המזון הנגועים או החשודים בכך, שזה למעשה כל פריט שאינו מאוחסן בצנצנת אטומה, ומנגד תוכלו להקפיא את אותם פריטים למשך שבועיים. עדיין יהיו חרקים שחורים באורז שהקפאתם, אולם הם יהיו מתים.

    בו זמנית יש לנקות היטב את המטבח ובעיקר את ארונות המטבח, ולשאוב כל חריץ קטנטן שבהם, אשר יכולים להסתתר בו מזיקי מזון נוספים. מומלץ גם לעבור עם מברשת על החריצים כדי לסלק משם חרקים קטנטנים. אתם לאו דווקא תראו שם חרק עם חדק – אלו יהיו הפרטים הצעירים, שלעיתים קטנים כל כך עד שהם בלתי נראים. מספיק שיישארו כמה חרקים חיים כדי שהבעיה תחזור על עצמה, לכן מומלץ להדביר באופן מקצועי ולא לדחות את הטיפול.

     

    צילום בהגדלה של חרק חדקונית האורז

    חדקונית האורז בבית

    הדברת חדקונית האורז בשיטות מתקדמות

    מאחר וישנם מספר מזיקי מזון נפוצים, לפני ההדברה יתרחש זיהוי מדויק של החרק. אופן ההדברה מביא בחשבון את מיקום ההתפרצות וכולל טיפול מונע להופעתם בהמשך.

    הדברת חדקונית האורז מתרחשת בעיקר בקיץ. המזיק פעיל בטמפרטורה גבוהה ומסתגל לרמות לחות שונות בתוך אריזות המזון. בחורף החדקוניות כמעט אינן פעילות, מאחר ומתחת ל-13 מעלות התפתחותן מפסיקה. במעלות סמוכות לאפס או מתחת לאפס, הביצים יחוסלו כליל. לפיכך קור בטמפרטורות הללו או חום מעל ל-60 מעלות יביאו לחיסול מהיר ואפקטיבי של המזיק.

    ההדברה מתרחשת באחת משני דרכים: ריסוס נגד חדקונית האורז או איוד בגז רעיל. ההבדל הוא בגישה הפיזית למקום הנגוע. אם מדובר במכונת ייצור, בית אריזה או מקום אחסון גדול, לא יהיה מנוס מאיוד החרקים בגז. אם מדובר בארון ביתי נגיש, יהיה אפשר להסתפק בריסוס. מאחר ופעולות אלו כרוכות בעבודה עם חומרים רעילים, רק מדביר מורשה ומיומן יוכל לעשות זאת תוך מניעת סכנות לאדם והסביבה.

     

    בתמונה – חדקונית האורז

    חדקונית האורז במזון

    חדקונית האורז מניעה ודרכי טיפול באריזות נגועות

    בדיקת אריזות המזון לפני רכישה – בסופר, נסו לאתר חדקוניות בוגרות או "גרגירים" בצבע כהה ושונה מצבע המזון, שעשוי להיות ראש התולעת. וודאו בנוסף שהאריזה שלמה ואטומה לחלוטין מכל צדדיה ואין בה חירור כלשהו.

    במקום האחסון – חשוב לבצע נגד חדקונית האורז מניעה מהופעתה, הכוללת ניקיון קבוע ושמירה על טמפרטורה קרירה במקום. בנוסף, חשוב להימנע מכל רטיבות או לחות במקום באופן שוטף.

    לפני הבישול – מומלץ לסנן את המזון ולשטוף אותו במים. אפשר גם לשפוך את המזון מהאריזה לקערה ולבדוק נגיעות.

    איתור מזון נגוע – יש להשמיד במהירות את המזון ולפנות את האריזה לפח חיצוני. ניתן להחדיר פנימה 2-3 כפיות מלח שייבשו את הלחות שממנה החדקונית משגשגת. אם ההתפרצות קשה, יש להזמין מדביר שיבצע חדקונית האורז מניעה והדברה מקצועית.

     

    מה עושים אחרי הדברת חדקונית האורז

    שאלות ותשובות שכדאי לדעת

    איך נראית חדקונית האורז?

    החיפושית הזו קטנה, בעלת צבע חום-אדמדם, וגודלה 2-3 מילימטר. יש לה חדק ארוך שבעזרתו היא נוברת באורז, וגם כנפיים קטנות שמשמשות אותה לתעופה.

    איך מזהים מזון נגוע בחדקונית האורז?

    הסימן המובהק ביותר לנגיעות הוא חיפושיות בוגרות או זחלים שתמצאו בגרגירי אורז. יתכן שתמצאו גם חורים באריזות המוצרים.

    איך נפטרים מחדקונית האורז?

    דבר ראשון צריך להיפטר מפרטי המזון הנגועים, או לאחסן אותם במקפיא למשך שבועיים אם ברצונכם להמשיך להשתמש בהם. הדברה תיעשה על ידי ריסוס, ויתכן שנשתמש גם במלכודות.

    נכתב על ידי ערן קיוותי

    מדביר מוסמך בעל רישיון שטח פתוח מספר 2093

    ערן קיוותי בעלים של חברת הדברה בטוחה חי ונושם את תחום ההדברה כבר למעלה מעשור, בעל רישיון הדברה מורחב למבנים ושטחים פתוחים, מבצע את כל סוגי ההדברות עם חומרים מאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה. מתן ייעוץ בתחום ההדברה לעסקים ומוסדות, שירות מכל הלב ומענה מקצועי לכל שאלה ללא התחייבות.

    מומחה להדברת כל סוגי המזיקים והמכרסמים

    אנחנו פה בשבילכם, השאירו פרטים ותגלו חוויית שירות אחרת

      whatsapp
      להצעת מחיר אטרקטיבית חייגו:
      📞 055-970-5878
      whatsapp
      call